Biography

Maxime Corbeil-Perron is a Tiohtià:ke/Montreal-based artist whose practice unfolds in a multiplicity of mediums: audiovisual performance, experimental cinema, electroacoustic composition, improvisation, sound art and installation. His current works present an approach related to media archaeology, in which he seeks to establish relationships between obsolete media and contemporary technologies, in search of new aesthetic possibilities. 

As a director, he received the best experimental animation award at the Ann Arbor Film Festival (2021), the prize for best experimental work at the RVQC (Canada, 2020) and the grand prize for best experimental work at Festival Tous Courts (France, 2020). His work has also been recognized with the prize in the Sound Mutations category at the Mute Film festival (Italy), special mentions from the Festival du Nouveau Cinéma (Canada, 2019), the Aguilar Short Film Festival (Spain, 2019) and VIDEOFORMES (France, 2020).

As a composer, his work was awarded an honorific mention in digital music and sound art at Prix Ars Electronica (2021). His works were also highlighted and awarded the Italian Senate medal by the biennial composition competition Città di Udine (IT, 2012, 2016). His work was also recognized by the Destellos Foundation (2nd prize, 2012), and the JTTP Jeu de Temps Time Plays competition (1st prize, 2011). He has received commissions from the Continuum Ensemble, the Ensemble SuperMusique, the Ensemble d’Oscillateurs, Productions Totem Contemporain and the Quatuor Bozzini.

His work was featured in several international events such as L.E.V. (ES), INTONAL (SE), Dresden Filmfest (DE), Mutek (CA), Ann Arbor Film Festival (USA), FIMAV (CA), VIDEOEX (CH), Festival du Nouveau Cinéma (CA), Set Fest (IR), VIDEOFORMES (FR), MUTE (IT), FIAV (MA), Galerie M (JP), Cairo Film Festival (EG), Seeing Sound (UK). His work was exhibited at Currents New Media (USA), Museo Reina-Sofia (ES) and FIMAV (CA), among others.

He was artist-in-residence at EMS Stockholm (2018), Signal Culture (2017, 2019), the Société des Arts Technologiques (2019) and Vidéographe (2021).

His works are distributed by Vidéographe (CA), Taukay Musicali (IT), Hardcore Jewellery (UK),  La Bande Vidéo (CA), Kohlenstoff Records (CA), Ambiances Magnétiques (CA) and Mikroclimat (CA). They have also been broadcast by a variety of international media, including Radio ORF (AT) and Radio-Canada (CA).

He has also been involved as a collaborator in many projects, including Mutations, Political Ritual, Siamois Synthesis, Le Pélican Noir, Achrome, ORA and Paysages Primitifs. He also released electronic music under many pseudonyms, including M.edium, DRESDEN and Le Poisson d’Argent.

He is a member of Perte de Signal, Vidéographe, Main Film, the CEC and the CLC. 

He holds a doctorate in composition and sonic arts from the University of Montreal.

Biographie

Maxime Corbeil-Perron est un artiste basé à Tiohtià:ke/Montréal dont la pratique artistique se déploie dans une multiplicité de médiums : performance audiovisuelle, cinéma expérimental, composition électroacoustique, improvisation, art sonore et installation. Ses oeuvres actuelles présentent une approche liée à l’archéologie médiatique, dans lesquelles il cherche à établir des rapports entre médias obsolescents et technologies contemporaines, à la recherche de nouvelles possibilités esthétiques. 

En tant que réalisateur, il a reçu le prix pour la meilleur animation expérimentale au Ann Arbor Film Festival (2021), le prix pour la meilleure oeuvre d’art et expérimentation aux Rendez-Vous Québec Cinéma (Canada, 2020) et le grand prix expérimental au Festival Tous Courts (France, 2020). Son travail a été souligné du premier prix au MUTE festival (Italie), et de mentions spéciales au Festival du Nouveau Cinéma (Canada, 2019), au Aguilar Short Film Festival (Espagne, 2019) et à VIDEOFORMES (France, 2020).

En tant que compositeur et artiste sonore, il a reçu une mention honorifique au Prix Ars Electronica (2021). Ses oeuvres furent également primées de la médaille du sénat italien par la compétition de composition biennale Città di Udine (IT, 2012, 2016). Son travail fut également reconnu par la fondation Destellos (2e prix, 2012), et par le concours Canadien JTTP (1er prix, 2011). Il a reçu des commandes d’oeuvres de la part du Continuum Ensemble, de l’Ensemble SuperMusique, de l’Ensemble d’Oscillateurs, des Productions Totem Contemporain et du Quatuor Bozzini.

Ses oeuvres ont été présentées dans de nombreux événements internationaux tel que L.E.V. (ES), INTONAL (SE), Dresden Filmfest (DE), Mutek (CA), Ann Arbor Film Festival (USA), FIMAV (CA), VIDEOEX (CH), Festival du Nouveau Cinéma (CA), Set Fest (IR), VIDEOFORMES (FR), MUTE (IT), FIAV (MA), Galerie M (JP), Cairo Film Festival (EG), Seeing Sound (UK). Ses oeuvres furent également exposées à Currents New Media (USA), Museo Reina-Sofia (ES) et le FIMAV (CA), entre autres. 

Il a été artiste en résidence à EMS Stockholm (2018), Signal Culture (2017, 2019), Société des Arts Technologiques (2019) et Vidéographe (2021).

Ses oeuvres sont distribuées par Vidéographe (CA), Taukay Musicali (IT), Hardcore Jewellery (R.-U.), Kohlenstoff Records (CA), Ambiances Magnétiques (CA) et Mikroclimat (CA). Elles ont également été diffusées par une variété de médias à l’international, notamment sur les ondes de Radio ORF (AT) et sur la chaîne de Radio-Canada.

Il a été également impliqué comme collaborateur dans de nombreux projets, notamment : Mutations, Political Ritual, Siamois Synthesis, le Pélican Noir, Achrome, ORA et Paysages Primitifs. Il a également sortie de la musique électronique sous de nombreux pseudonymes, notamment M.edium, DRESDEN et Le Poisson d’Argent.

Il est membre de Perte de signal, du Vidéographe, de Main Film, de la CEC et de la LCC.

Il détient un doctorat en composition et art sonore de l’Université de Montréal.